Copywriting
24. septembra 2017
Ako si ľahko a bez nákladov privyrobiť popri štúdiu?
Štúdium na vysokej škole nie je lacná záležitosť. Hlavne ak nechcete bývať u rodičov, ale radi by ste si našli vlastný podnájom alebo internát a trochu sa osamostatnili. Tiež môžete bývať s partnerom alebo partnerkou. V tom prípade však prichádza veľa výdavkov – bývanie, elektrina, voda, jedlo, lieky a v neposlednej rade je tiež príjemné, keď ostanú nejaké peniaze na zábavu. Kde ich však zobrať a nekradnúť? Jednu z tých pohodlnejších a menej náročných možností Vám hneď predstavím.
Než nosiť na stavbe tehly, čo tak radšej písať?
Snom každého z nás je určite pohodlná brigáda, ktorá sa dá robiť z domu (internátu), s ktorou nie sú žiadne výdaje a ktorá je časovo flexibilná. Brigáda, ktorá sa Vám prispôsobí a nemusíte sa prispôsobovať svojmu zamestnávateľovi. Verte tomu, taká brigáda existuje, sám si touto cestou privyrábam. Je to cesta autorská, takzvaný copywriting – na zákazku tvoríte webový obsah, píšete reklamné texty alebo napríklad Public relations (PR) články do médií. Väčšinou dostanete pomerne presné zadanie, čo a ako treba napísať, na Vás je iba nechať si dostatok informácií a text spracovať. Stačí Vám k tomu pripojenie k internetu, čas a vlohy na písanie. Avšak na výnimky ste si úplne svojimi pánmi, takže sami určujete, koľko času písaním strávite a kedy sa mu budete venovať a akú prácu prijmete.
Jediná „nevýhoda“ takejto brigády je, že spolu s textom predávate aj svoje autorské práva. Nesmiete prehlasovať článok za svoj alebo ho niekde použiť, či dokonca znovu predať. Váš podpis pod textom, pokiaľ sa nedohodnete s klientom inak, sa odstráni. Na druhú stranu, ak uvážite, že tento text je pre Vaše potreby nepoužiteľný, asi to tak veľmi nevadí. Môže to byť dokonca výhoda. Nikto Vás nemôže s článkom spojovať, takže ak píšete o citlivej téme napríklad erotike alebo osobných zážitkoch, nemusíte sa báť, že by Vás niekto odhalil. Zárobok nie je vôbec zlý, dobrý študent – copywriter, ktorý má skúsenosti a dobré meno, môže si za jednu normostranu (1800 znakov vrátane medzier, približne 300 slov) 5 až 10 eur. To je asi jedna hodina práce, podľa náročnosti textu.
Dva spôsoby copywritingu a ich podmienky
Copywriter má v podstate dve možnosti, ako môže pracovať. buď bude fungovať na vlastnú päsť, čo je dobré, ak má skúsenosti, alebo pod firmou, ktorá webový obsah sprostredkováva. Môžem spomenúť napríklad kreativnepero.sk, avšak existuje ich oveľa viac. Je to spôsob vhodný pre začínajúcich copywriterov. Väčšinou fungujú všetky tieto portáli na rovnakom princípe. Po registrácii dostanete prístup k trhu s dopytom, na ktorom sa hlásite. Zákazník si vyberie spomedzi záujemcov copywriterov a začínate písať. Výhodou tohto spôsobu je, že nemusíte riešiť prakticky žiadne zákonné povinnosti, pretože sa o ne stará sprostredkovateľ práce. Rovnako tak všetku propagáciu rieši majiteľ portálu. Za to si strháva províziu, niekedy až tretinu Vášho zárobku a Vy tak pracujete v priemere za 3-4€ za normostranu.
Náročnejší copywriteri, ktorí si týmto spôsobom vytvorili dobré meno, pracujú častejšie sami na seba. Stačí Vám k tomu živnostenské oprávnenie. Na živnosť môžete prijímať zákazky priamo od zadávateľov, vystavovať faktúry a prijímať plný zisk, navyše cenu si dohadujete so zákazníkom sami. Tiež je potrebné podotknúť, že si musíte sami zaobstarať spracovanie účtovníctva, ako aj propagáciu seba samého a všetko s podnikaním spojené. Je jedno, pre ktorú možnosť sa rozhodnete, môžem zo skúsenosti potvrdiť, že ide o ľahko získané peniaze a brigádu, ktorej podmienky si vytvárate sami. Zárobky presne zodpovedajú Vašej kvalite a snahe. V prípade, že máte záujem, môžete to aspoň vyskúšať, za to nič nedáte. Pre študentov a hlavne pre vysokoškolákov, je to ideálne riešenie.
Späť k článkom